Mathieu Daniël Polak

Mathieu Daniël Polak (1972) werd aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort opgeleid. Hij behaalde zijn Master in 2000 met als specialisatie onderwijs aan amateurs. Sedert het afstuderen, is hij als docent verbonden aan Beiaard Centrum Nederland te Amersfoort.

Mathieu behaalde prijzen voor beiaardspel tijdens internationale beiaardconcoursen te Hamburg en Enkhuizen. Als beiaardier trad hij op in Japan, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, België, Portugal, Litouwen en de Verenigde Staten.

Sinds 2008 is hij de vaste beiaardier van de Erasmus Universiteit te Rotterdam en vanaf 2003 beiaardier van Bunschoten Spakenburg.

Mathieu behaalde twee Master Degrees voor compositie namelijk aan het Lemmensinstituut Leuven (2013) en aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (2010). Momenteel studeert hij beiaardcompositie aan de Koninklijke Beiaardschool Mechelen (België).

In 2017 werd zijn beiaardcompositie Dandelion Field bekroond met de tweede prijs op het Johan France compositieconcours in Amerika. Zijn beiaardwerk A Butterfly’s Dance werd in 2019 op het Johan Franco concours de eerste prijs toegekend.

In 2019 kreeg Mathieu een stipendium van het Fonds voor de Podiumkunsten om Joodse muziek voor carillon te componeren en te arrangeren. De suite Chag Sameach (Hebreeuws: Fijne feestdag) werd door beiaardier Boudewijn Zwart op 7 mei 2019 op het carillon van de Westertoren te Amsterdam in première gebracht. Voor dit werk werd Mathieu op 1 februari 2020 de prestigieuze Visser-Neerlandia Prijs toegekend.

Naast beiaardier en componist is Mathieu Daniël Polak als pianodocent verbonden aan de Muziekschool Amersfoort.


Het programma van Matthieu Polak voor 21 augustus 2021 is:

Toelichting The Big Apple
In de zomer van 2016 gaf ik beiaardconcerten in de Verenigde Staten. Vlak na de eerste serie, die mijn echtgenote en mij brachten bij carillons in steden als Rochester, Hartford, Alfred en New Haven (Yale University), maakten we tijd voor een korte vakantie in New York City.
In New York bezochten we o.a. Wall Street, The Statue of Liberty, de Metropolitan Museum en de Brooklyn Bridge.
Mede door het enthousiasme voor deze wereldstad, de goede herinneringen aan de reis naar Amerika maar ook vanwege de historische banden die Nederland met de Verenigde Staten heeft, wilde ik altijd al eens een Amerikaans concert samenstellen.
Van origine wordt met The Big Apple het stadsdeel Manhattan bedoeld. De term komt al voor in een tijdschrift in 1882. In die tijd werden verscheidene aangelegenheden in de jazzscene aangeduid met deze term. In Manhattan bevindt zich de straat Wall Street, het hart van de Amerikaanse financiële wereld. Broadway theaters zijn te vinden in Manhattan.
De shows zijn doorgaans commerciële producties. Een show bekijken is een gebruikelijke toeristenactiviteit. Ieder jaar in juni worden Broadwayshows en artiesten geëerd wanneer de Tony Awards worden uitgereikt. Aanvankelijk heette de straat Breede Weg maar de naam werd in de zeventiende eeuw, na de overname van New York door de Britten, letterlijk overgezet naar Broadway.
Little Italy is een wijk waar eens vele Italiaanse immigranten zich vestigden. Nu nog steeds zijn er vele Italiaanse restaurants en winkels te vinden. Brooklyn is een van de vijf stadsdelen van New York. De naam verwijst naar de Nederlandse stad Breukelen. In Breukelen (NL) bevindt zich Kasteel Nyenrode alwaar een universiteit gevestigd is. Voor het carillon van het kasteel werden verscheidene muziekboeken gepubliceerd. Harlem is een wijk in New York.
Het werd in 1658 gesticht als Nieuw-Haarlem door Peter Stuyvesant. In Haarlem (NL) bevindt zich in de Bavokerk een carillon waarvoor een serie carillonboeken werd opgeleverd. Nieuw-Amsterdam was de naam van de zeventiende-eeuwse versterkte nederzetting in de provincie Nieuw-Nederland die later zou uitgroeien tot wat nu de stad New York is. In 1667 ging de stad over in Engelse handen. New-Amsterdam zou vanaf dat moment New York heten, genoemd naar de Hertog van York.
Het beiaardconcert gaat op speelse wijze om met New York. Zo is een lied als ‘Money, Money, Money’ van ABBA een knipoog naar het zakelijke karakter van Wall Street en berust ‘O Sole Mio’ op de veronderstelling van de beiaardier dat Italiaanse immigranten deze melodie in de straten van Little Italy dagelijks floten.

The Big Apple is een zo inspirerend thema dat ook in de toekomst meerdere programma’s onder deze paraplu samengesteld kunnen worden.