Biografie Mathieu Daniël Polak
Mathieu Daniël Polak werd aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort opgeleid. Hij behaalde zijn Master in 2000 met als specialisatie onderwijs aan amateurs. Sedert het afstuderen, is hij als docent verbonden aan Beiaardcentrum Nederland te Amersfoort.
Mathieu behaalde prijzen voor beiaardspel tijdens internationale beiaardconcoursen te Hamburg (Duitsland) en Enkhuizen. Als beiaardier was hij te horen in Japan, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, België, Portugal, Litouwen en Amerika.
Sinds 2008 is Polak de vaste beiaardier van de Erasmus Universiteit te Rotterdam.
Mathieu Daniël Polak behaalde twee Master Degrees voor compositie namelijk aan het Lemmensinstituut Leuven (2013) en aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (2010). Zijn compositie Le Lis Des Vallees werd genomineerd voor de Henriette Bosmans Prijs 2011. Polaks compositie Fleurs de Cerisier voor blaaskwintet werd bekroond met de derde prijs op de Coma Maastricht wedstrijd 2011 en Puppy Love voor hoorn met de derde prijs op het IVME compositieconcours te Antwerpen 2011.
In 2017 werd zijn compositie Dandelion Field bekroond met de tweede prijs op het Johan Franco Concours in Amerika. Zijn compositie A Butterfly’s Dance werd bekroond met de eerste prijs op de Johan Franco Compositiewedstrijd 2019.
In 2019 kreeg Mathieu Polak een stipendium van het Fonds voor de Podiumkunsten om Joodse muziek voor carillon te componeren en te arrangeren. Dit boek, genaamd Chag Sameach, heeft hij in eigen beheer uitgegeven. Voor Chag Sameach kreeg Polak op 1 maart 2020 de Visser Neerlandia Prijs uitgereikt.
Mathieu studeerde piano bij Alwin Bar en Ton Hartsuiker aan het Conservatorium van Utrecht. Sinds het afstuderen in 1997 heeft hij een bloeiende lespraktijk in de Utrechtse Heuvelrug. Daarnaast is hij als pianodocent verbonden aan Muziekschool Amersfoort.
Het programma voor zaterdag 1 augustus 2020 is als volgt:
Chag Sameach. Joodse muziek op carillon
Prelude | |
Theme from Schindler’s List[1] | John Williams (1932) |
The Way he makes me feel (Uit de film Yentl) | Michel Legrand (1932-2019) |
Cohen owes me ninety-seven dollars | Irving Berlin (1888-1989) |
The Yiddisha Professor | Irving Berlin (1888-1989) |
If I were a rich Man (Uit de musical Fiddler on the roof) | Jerry Bock (1928-2010) |
Chag Sameach | |
Ha Shofar (Lied voor het Joodse Nieuwjaar) | Mathieu Daniël Polak (1972) |
Vidui (Lied voor de Grote Verzoendag) | Mathieu Daniël Polak |
Kedusha (Lied voor de Hoge Feestdagen) | David Aaron de Sola (1796-1860) |
Chanukiah (Lied voor het Chanoekafeest) | Mathieu Daniël Polak |
Schlach Monus (Lied voor het Poerimfeest) | Joel Engel (1868-1927) |
B’tseis Yisroeil (Lied voor Pesach) | Hans Bloemendal (1923-2015) |
Psalm 118 (Lied voor het Pesach feest) | Samuel Naumbourg (1817-1880) |
Bore ad Ana (Lied voor de Rouwdag) | Sefardische traditional |
Torah Orah (Lied voor het Wekenfeest) | Traditional |
Havah Nagilah (Lied voor bruiloft en bar mitswa) | Abraham Idelsohn (1882-1938) |
Finale | |
La Vita è Bella (Uit de gelijknamige film) | Nicola Piovani (1946) |
Mi bon siach (Uit de Netflix serie Unorthodox) | Bruiloftslied |
[1] Deze compositie is voor beiaard bewerkt door drie beiaardiers: Christiaan Winter, Moshé Lewkowitz en Mathieu Daniël Polak. Alle overige bewerkingen zijn gemaakt door M.D. Polak